Tradycja Black friday wywodzi się ze Stanów Zjednoczonych Ameryki Północnej. Na tamtym terenie bowiem dzień ten przypada zawsze w pierwszy piątek. Ma to miejsce po Dniu Dziękczynienia i stanowi symboliczne otwarcie przedświątecznego sezonu zakupów. Początki tego święta zakupów sięgają lat 50., natomiast jego swoisty boom nastąpił w latach 80. Black Friday, czyli Czarny Piątek to swoista tradycja, która związana jest z szaleństwem przedświątecznych zakupów. Z uwagi na liczne przeceny pozwala „złowić” wartościowe i wysokogatunkowe produkty w bardzo przystępnych cenach.
Black Friday w Polsce
Black Friday w Polsce zyskał na zasięgu oraz popularności w 2015 roku. Należy jednak pamiętać o tym, że mimo podobnych zasad dotyczących tego dnia na całym świecie, jego skala w poszczególnych krajach może być jednak różna. W Polsce bowiem nie wszystkie sieci handlowe przystępują do tej promocyjnej akcji. Dla porównania w USA Black Friday stanowi jeden z najbardziej dochodowych dni w trakcie całego roku sprzedaży. Na szczęście wraz w upływem czasu kolejni polscy producenci i sprzedawcy zaczynają zdawać sobie sprawę z niezwykłej mocy tego dnia. Jego tradycja coraz bardziej się rozprzestrzenia, a kolejne centra handlowe otwarte są do bardzo późna. W wielu przypadkach Black Friday przeistacza się wówczas w Black Weekend.
Pomysły na wyprzedaż
Korzyści płynące z Czarnego Piątku są korzystne zarówno dla sprzedawców, jak i klientów. Sprzedawcy mają bowiem okazję nie tylko do zwielokrotnienia swoich zysków oraz wyzbycia się zalegającego w magazynach towaru, ale również do ukazania swojej marki jako otwartej na klienta oraz korzystającej z nowoczesnych rozwiązań. Dla klientów z kolei, Czarny Piętek stanowi okazję do zdobycia świątecznych prezentów w bardzo korzystnej cenie. Dla wielu z nich jest to jedyna okazja do zakupu wysokogatunkowych i markowych wyrobów. Potrafią oni zatem nawet przez cały rok gromadzić potrzebne środki pieniężne i realizować naprawdę długie listy zakupów. Pomysłów na sprzedaż podczas Czarnego Piątku jest wiele. Obejmują one przede wszystkim obniżenie ceny za pojedynczy produkt czy łączenie produktów w zestawy wraz z tak zwanym gratisem. Inną formą promocji jest karta podarunkowa. Karta jest zazwyczaj ważna przez dłuższy czas, a więc znajdujące się na niej środki można wykorzystać nie tylko podczas Czarnego Piątku, ale również później.